Cliëntenondersteuning

Een onafhankelijk cliëntondersteuner (OCO) is iemand die u helpt bij vragen over zorg, wonen, werk, onderwijs en geldzaken. 

Een cliëntenondersteuning:

  • is gratis
  • helpt u bij vragen over zorg, wonen, werk, onderwijs en geldzaken
  • denkt met u mee en werkt in uw belang (onafhankelijk)
  • kent de wetten en regels
  • weet de weg naar de gemeente en de zorg
  • werkt vertrouwelijk

Hoe ziet dat er dan uit in de praktijk?

  • Ze kunnen helpen om samen met u alles op een rij te zetten zodat er weer overzicht is en rust.
  • Als u een afspraak heeft met het gebiedsteam of een zorgaanbieder, kunnen ze samen het gesprek voorbereiden. Ze kunnen ook aanwezig zijn bij het gesprek.
  • Ze wijzen de weg naar passende zorg of hulp en ze helpen dit te regelen.
  • Als u al hulp krijgt, kijken ze samen of deze hulp past bij u en of er aanpassingen nodig zijn.
  • Krijgt u brieven die u niet begrijpt? Zij leggen ze uit zodat u ze wel begrijpt.
  • Als u vragen heeft over een beperking van u zelf of iemand anders, kunt u ook bij ze terecht.

Ze staan daarin naast u en kijken samen wat in uw belang is. Hun ondersteuning stopt als u weer verder kunt. Of de juiste hulp hebt gevonden. Dit kan zijn na één contact maar kan ook langer duren.

Vragen of aanmelden? Dat kan bij de OCO-aanbieders die hieronder worden genoemd. 

Zorgbelang Fryslân

Elke werkdag bereikbaar tussen 09.00 en 13.00
Telefoon: 085 4832 432
Mail naar: adviespunt@zorgbelang-fryslan.nl
Website: www.zorgbelang-fryslan.nl/adviespunt

Thuis in Clientondersteuning BV

Telefoon: 085 3032 985
Mail naar: info@thuisinclientondersteuning.nl
Website: https://www.thuisinclientondersteuning.nl

MEE Noord

Telefoon: 088 0231 100
Mail naar: mee@meenoord.nl
Website: https://www.meenoord.nl