Ter voorbereiding op de raadsvergadering van 18 december, waarin de besluiten worden genomen, worden de volgende onderwerpen besproken.

Evaluatie bloktijden Dorpsstraat 2023

Als ‘meepraters’ zitten hierbij de heer O. Brouwer en de heer P. Teitsma van De Vlas Transport aan tafel.
Gevraagd wordt waarom de bloktijden ook gelden voor het westelijke rustige deel van de Dorpsstraat en of ze niet het hele jaar door kunnen gelden. Het transportbedrijf geeft aan dat het voor het bezorgen van pakketjes handiger is als het in de namiddag een half uur eerder de Dorpsstraat in kan, omdat veel winkels om 17:00 uur dicht gaan. Verder wordt opgemerkt dat het verbod voor auto’s vanaf het Havenplein geldt maar dat daar heel vaak auto’s rijden of geparkeerd staan. Er zou beter gehandhaafd moeten worden.

Wethouder De Jong wijst er op dat het hier gaat om een evaluatie van de bloktijden het afgelopen jaar. Het college ziet nu geen aanleiding om het beleid te veranderen want er zijn geen tot weinig klachten. Als de raad vindt dat het beleid moet veranderen dan kan de raad het voorstel van het college amenderen, oftewel wijzigingen voorstellen.  

Midgetgolfbaan

Als ‘meeprater’ zit de eigenaar van de midgetgolfbaan de heer H. Jurjens aan tafel.
In 2021 heeft de gemeente onder voorwaarden een omgevingsvergunning verleend voor de legalisatie van een kiosk met ondergeschikte horeca op de midgetgolfbaan. Tegen (de voorwaarden bij) dit besluit heeft de vergunninghouder beroep aangetekend. In een tussenuitspraak van de rechtbank heeft deze bepaald dat één opgenomen voorwaarde niet goed is gemotiveerd. Daarom heeft de gemeente deze voorwaarde aangepast om te voldoen aan de tussenuitspraak van de rechtbank. De definitieve uitspraak wordt nu afgewacht.

Vanuit de raadscommissie wordt opgemerkt dat er weinig respect voor de omgeving bestaat bij de ondernemer en dat men niet begrijpt waarom het nodig is om warme snacks te verstrekken op een midgetgolfbaan op deze plek. Omwonenden hebben zorgen over of het hier wel bij blijft.

Wethouder De Jong antwoordt dat de voorwaarde is aangepast naar een strikte afbakening van het aantal vierkante meters dat voor de horecafunctie mag worden gebruikt. Hier zal op worden toegezien en ook in de toekomst mag dit oppervlak niet worden uitgebreid.

Beleidskeuzenotitie Gemeentelijke Programma Water en Riolering Vlieland 2024-2027

Als ‘meepraters’ zitten aan tafel de heren A. Hoedemaker, G. Pelgrim en J.R. Witting

De heer R. Boom van de Anteagroep die de notitie heeft opgesteld geeft een toelichting op de drie scenario’s waaruit gekozen kan worden en de hieruit voortvloeiende lasten en impact op de rioolheffing.

Gesproken wordt over de huidige situatie op Vlieland, de hoge grondwaterstand. Gezien de klimaatverandering zullen zowel te lage als te hoge grondwaterstanden vaker voorkomen. De gemeente is verantwoordelijk voor schade aan de wegen, maar wat zijn de verantwoordelijkheden van het Wetterskip? Het lijkt alsof daar alleen maar geld naartoe gaat maar er niks terugkomt. En of de gemeente teveel de verantwoordelijkheid neemt en daardoor kosten maakt, voor maatregelen die eigenlijk door het Wetterskip zouden moeten worden genomen.

Wethouder De Jong legt uit dat het oppervlaktewaterbeheer een verantwoordelijkheid is van het Wetterskip. Het overgrote deel van Vlieland is als ‘natuur’ gekenmerkt in de watergebiedsplannen van het Wetterskip en daar wordt weinig tot niet aan waterbeheer gedaan. Maar hij is zeker bereid om het gesprek met het Wetterskip aan te gaan of het waterbeheerplan voor Vlieland misschien moet worden herzien..

Verder geven de raadscommissieleden aan het meeste te voelen voor scenario 3, waarbij rekening wordt gehouden met klimaatadaptie, duurzaamheid en circulariteit. Maar als dit leidt tot een verhoging van lasten voor alle inwoners van Vlieland dan zijn er wel zorgen over de mensen met de laagste inkomens. Die zouden moeten worden geholpen. Gevraagd wordt of de nieuwe manier van rioolheffing innen, namelijk ook van percelen die niet op het riool zijn aangesloten, er voor kan zorgen dat de rioolheffing minder snel stijgt.

Wethouder De Jong antwoordt dat een forse stijging van de rioolheffing onvermijdelijk is. Wel kan er worden gekeken naar mogelijkheden om de laagste inkomens hierin tegemoet te komen.